0728001177 [email protected]

Vitamina D este o vitamina liposolubila (solubila in grasimi) ce detine si proprietati de hormon, fiind importanta in absorbtia calciului si fosforului.
Cum bine stim cu totii, iarna este anotimpul in care corpul nostru este privat de lumina solara, un element foarte important in sintetizarea vitaminei D, tocmai de aceea in timpul iernii nivelul vitaminei D din organism este minim. Substitutia din alimentatie a acestei vitamine este dificila deoarece sunt putine alimentele ce contin aceasta vitamina in aceasta perioada.

Rolurile vitaminei D
Numeroase studii au aratat ca vitamina D joaca un rol important in protectia cardiovasculara si in tratamentul sau prevenirea unor tipuri de cancer cum ar fi cel de san, de prostata sau cel de colon. Previne osteoporoza si osteoartrita, creste imunitatea si este necesara in functionarea tiroidei si coagularea sangelui. De asemenea vitamina D joaca un rol important in absorbtia intestinala a calciului si fixarea sa la nivelul oaselor. Printre beneficiile vitaminei D se mai afla si cresterea fortei musculare si a coordonarii, odata cu cresterea rezistentei oaselor.

Surse de vitamina D
Exista mai multe forme de vitamina D: vitamina D2 (ergocalciferol) pe care o gasim in sursele alimentare; vitamina D3 (colecalciferol) este forma sintetizata in piele in prezenta razelor ultraviolete; vitamina D5 este forma sintetica. Alimentele cu continut ridicat de vitamina D sunt putine la numar si cele mai multe dintre ele de multe ori nu fac parte din alimentatia de zi cu zi. Tocmai din acest motiv alimentatia nu poate asigura decat o parte din necesarul organismului de vitamina D. Cele mai bune surse de vitamina D sunt uleiul de peste, uleiul din ficat de cod, pestele gras, galbenusul de ou ,ciupercile, ovazul, stridiile, patrunjelul. Cu toate ca unele alimente sunt fortifiate cu vitamina D (cereale,lapte), cantitatile zilnice ce sunt necesare sunt uriase in comparatie cu ce putem „fura” din alimente, motiv pentru care alimentatia contribuie doar partial la asigurarea concentratiei optime de vitamina D.

Necesarul de vitamina D
Doza zilnica recomandata (DZR) de vitamina D este de 400 UI si cum alimentele enumerate mai sus nu pot asigura aceasta cantitate medicii recomanda utilizarea suplimentelor nutritive ce contin vitamina D, in mod special iarna cand deficienta de vitamina D din organism este considerabila. In cazul carentelor dovedite, copii se vor confrunta cu rahitism, iar adultii cu osteoporoza sau osteomalacie. O deficienta poate avea ca simptome: pierderea apetitului, diaree, insomnie, probleme de vedere, pierdere in greutate. Pe Vitaplus.ro puteti gasi Vitamina D naturala.