0728001177 [email protected]

Stiati ca absenta somnului, pe langa faptul ca este responsabila de oboseala psihofizica si de iritatia nervoasa, dauneaza grav sanatatii cerebrale?

Din pacate, in realitate, multe persoane considera ca este o ”virtute” sa doarma putine ore pe noapte. Si chiar se mandresc cat sunt ele de active si cu cata energie muncesc sau isi petrec timpul liber.

Dar convinsi fiind de ”calitatea” ce ne permite sa ne bucuram din plin de viata, nu constientizam insa ca propriul creier se impotriveste acestor obiceiuri, departe de a fi considerate sanatoase. Deoarece creierul nu face decat sa sufere din cauza orelor prea putine de somn.

Si atunci cand alegem viata de noapte in schimbul celui mai dulce somn, stim oare la ce riscuri ne supunem organismul si, in special, creierul?

Asa cum o stim cu totii, somnul este fundamental pentru sanatate si, totodata, contribuie la indeplinirea sarcinilor cotidiene. Odihnindu-ne un anumit numar de ore pe zi sau mai bine-zis pe noapte, ne este de ajutor in prevenirea unor boli neurologice precum dementa.

Insa cine doarme putin, risca sa treaca printr-o alterare precoce a celulelor nervoase prezente in creier. Mai exact, exista probabilitatea sa-si vada creierul imbatranind cu rapiditate si chiar inainte de vreme.

Potrivit unui studiu recent, ce avea drept scop demonstrarea corelatiei dintre orele de somn si sanatatea cerebrala, ne este confirmat faptul ca somnul insuficient accelereaza imbatranirea creierului. Se pare ca o noapte nedormita, datorata insomniilor sau activitatilor ”extra” (munca de noapte, distractiile, etc.), favorizeaza deprecierea functiilor cognitive si creste riscul cazurilor de patologii degenerative, precum boala Alzheimer.

Cercetarile efectuate de catre oamenii de stiinta ai centrului Duke-NUS Graduate Medical School din Singapore, au avut in prim-plan un esantion de 66 de persoane de varsta a treia de nationalitate chineza. Analiza s-a bazat pe un studiu medical precedent, care la randul sau a dezvaluit impactul pe care-l are somnul asupra functiilor cerebrale.

Rezultatele au fost publicate ulterior in revista de stiinta Sleep si le sugereaza tuturor insomniacilor sa-si revizuiasca rutina de zi cu zi si, mai ales, sa renunte la proastele obiceiuri finalizate cu nopti nedormite.