0728001177 [email protected]

Mereu se va vorbi despre leziunile cauzate de soare, localizate indeosebi la nivelul pielii. Dar prea putini vorbesc si despre beneficiile pe care ni le aduc bronzatul si lumina solara.

Soarele, inamic…

In ultimele decenii, la recomandarile specialistilor, prietenilor, familiei sau mass-mediei, nu am incetat sa ne protejam de actiunea radiatiilor ultraviolete UV (lumina ultravioleta prezenta in spectrul solar) si pe cat posibil sa evitam expunerile prelungite. Totul se datoreaza legaturilor care se pare ca exista intre aparitia melanomului (cancerul de piele) si acest tip de razele.

Razele UVA constituie circa 95 % dintre fasciculele luminoase ce ating suprafata terestra. Bronzeaza rapid (pigmentarea este temporara) si sunt capabile sa patrunda prin straturile pielii, pana la derma. Pe termen lung, pot altera celulele, fiind responsabile de imbatranirea pielii si de primele riduri, de aparitia petelor pigmentare si de arsurile solare (eritem).

Razele UVB reprezinta restul de 5 %. Desi pot fi blocate de stratul de nori sau de ferestrele din sticla, au efecte nu mai putin importante. In doze moderate, stimuleaza sinteza de melanina insa in exces, sunt ”vinovate” de eritem, de reactiile alergice si au efecte daunatoare pentru ochi. In cazurile grave, cresc riscurile cancerului de piele.

Ambele tipuri de raze UV au capacitatea sa modifice materialul genetic prezent in ADN, marind probabilitatile de aparitie a tumorilor de piele. Iata de ce este important sa ne protejam atat de lumina UVA, cat si de lumina UVB.

Soarele, cel mai bun amic…

Este foarte adevarat ca soarele poate creste riscul de imbolnavire, dar in anumite situatii, poate contribui si la prevenirea unor maladii. Esential pentru toate formele de viata, reprezinta un important izvor de sanatate, nu doar pentru piele.

Soarele actioneaza ca un fel de ”dus” revigorant asupra starii noastre de sanatate fizica si psihica, in egala masura. Si cu toate ca au fost mai putin mediatizate decat consecintele negative ale supraexpunerii, nimeni nu poate nega existenta beneficiilor sale.

De fiecare data cand ne aflam in bataia luminii UV, pentru a se proteja de expunerea excesiva, pielea incepe sa produca melanina. Este vorba despre un pigment care nuanteaza epiderma si in acelasi timp contribuie la producerea unor precursori ai vitaminei D.

Multe dintre insusirile pozitive ale soarelui se datoreaza tocmai vitaminei D, a carei sinteza este favorizata de razele UV. Concret, fara soare, organismul nu mai produce vitamina D in cantitate suficienta, iar in absenta ei, vom suferi de rahitism, de osteoporoza, carii dentare si de multe alte maladii.

Ce beneficii ne aduce expunerea la soare?

  1. Stimuleaza sinteza de vitamina D

Principala functie biologica a vitaminei D este sa normalizeze nivelul de calciu si de fosfor din sange, fiind esentiala in special pentru cresterea, dezvoltarea si intarirea scheletului osos. Corpul si-o procura din alimente precum ficatul de cod si uleiurile de peste gras, legumele cu frunza verde, laptele si derivatele, ouale, etc., dar o reala contributie o are si soarele.

Cu doar 10-20 de minute de soare pe zi, ii permitem organismului sa sintetizeze cantitatea de vitamina D necesara functionarii optime. Din aceste motive, este important sa nu ne ascundem de razele soarelui in nicio zi din an si sa expunem cel putin 10 % din suprafata pielii, fara sa uitam sa adoptam anumite masuri pentru eliminarea pericolelor.

  1. Reduce riscurile de cancer

Rezultatele cercetatorilor au confirmat ca printre cauzele tumorilor se afla si insuficienta de calciu si vitamina D, iar aportul moderat de vitamina D3 poate ajuta la prevenirea unor forme de cancer de colon si mamar. Intr-un studiu efectuat pe un esantion de 6.000 de femei, s-a constatat ca in randul celor care obisnuiau sa stea la soare, exista mai putine posibilitati de imbolnavire.

Poate ca nu este tocmai clara corelatia dintre vitamina D si formatiunile tumorale. Insa experimentele de laborator au evidentiat in ce mod aceasta vitamina contribuie la anihilarea celulelor canceroase, reducand riscul metastazelor.

  1. Diminueaza tensiunea arteriala

Evitarea totala a razelor soarelui rezulta la fel de periculoasa precum expunerea prelungita sau / si fara protectie, intrucat creste probabilitatea afectiunilor cardiovasculare. Frecventa acestora este influentata de sezon si de zona geografica. Spre exemplu, riscurile sunt majore in anotimpul rece si pentru persoanele care locuiesc in zone indepartate de ecuator.

Lumina solara de tip UVA este eficace sa tina in frau tensiunea arteriala, echilibrand totodata, nivelurile de monoxid de azot din piele si din sange (monoxidul de azot dilata vasele sanguine si ajuta la scaderea tensiunii arteriale). Afirmatia este sustinuta de un studiu publicat in ”Journal of Investigative Dermatology”.

  1. Atenueaza inflamatiile osteoarticulare

Este cunoscut rolul avut de razele soarelui in absorbita calciului si intarirea oaselor. De asemeni, nivelurile ridicate de vitamina D3 sunt asociate cu reducerea intensitatii durerilor articulare si in general a patologiilor inflamatorii ce intereseaza sistemul osteoarticular.

Studiosii de la Harvard au demonstrat ca artrita reumatoida (maladie cronica progresiva, de origine autoimuna, care ataca articulatiile corpului) poate fi prevenita. Totul se datoreaza faptului ca odata cu cresterea duratei de expunere la radiatiile UVB, se intensifica sinteza vitaminei D, de folos in reglarea activitatii celulelor imunitare.

  1. Amelioreaza unele probleme dermatologice

Daca pe de o parte, expunerea prelungita creeaza o predispozitie catre cancerul de piele, soarele contribuie si la prevenirea / combaterea unor afectiuni dermatologice. Cine sufera de psoriazis si de anumite tipuri de dermatite, cu siguranta si-a dat seama ca pe timpul verii, manifestarile obisnuite se amelioreaza sau dispar in totalitate.

Pe parcursul unor studii, cercetatorii au ajuns la concluzia ca dupa 4 saptamani de helioterapie (terapie cu soare), s-au vazut imbunatatiri considerabile la circa 84 % dintre subiectii implicati. Insa pentru a evita riscurile (melanom, imbatranirea precoce a pielii), este mereu indicat sa utilizam un factor de protectie solara, adecvat fototipului de piele pe care-l avem.

  1. Functioneaza ca un antidepresiv

Expunerea la soare actioneaza pozitiv atat asupra sanatatii fizice (tonifica si revitalizeaza corpul), cat si asupra celei psihice si mentale. Daca ne petrecem multe ore inchisi in casa, feriti de lumina naturala a soarelui, exista mai multe sanse sa suferim din cauza nervozitatii, iritabilitatii si chiar a depresiei.

Dar soarele este vazut ca un antidepresiv in adevaratul sens al cuvantului. Stimuleaza functiile endocrine si eliberarea serotoninei. Valorile acestui neurotransmitator al sistemului nervos central, cunoscut ca ”hormonul fericirii”, sunt mai scazute pe timpul iernii. Iata de ce de cate ori ne simtim cu moralul la pamant, o plimbare in aer liber este mai mult decat binevenita.

  1. Favorizeaza somnul nocturn

Ciclul somn-veghe (ritmul circadian) este conditionat de melatonina, a carui sinteza se afla tot in responsabilitatea soarelui. Este vorba despre un hormon sintetizat de glanda pineala (in timpul zilei, activitatea glandei pineale este sistata), ce intervine in reglarea ritmului circadian.

Cine sufera de insomnie, pentru a reusi sa-si regleze programul de somn, este de ajutor sa se expuna cat mai mult la lumina naturala a zilei. De exemplu, ne-am putea obisnui ca in fiecare zi, aproximativ la aceeasi ora (preferabil in primele ore ale diminetii), sa luam o gura de aer. Astfel, ii transmitem corpului ca noaptea s-a sfarsit si ca este momentul sa ne reluam activitatile obisnuite.

  1. Imbunatateste functiile cerebrale

Asa cum am vazut, vitamina D este importanta pentru o serie de functii ale organismului, cea mai cunoscuta, poate, fiind in formare a oaselor. Insa studii recente au pus in evidenta rolul avut si in functionarea altor tesuturi si organe, unul dintre ele fiind creierul.

Testele s-au limitat la efectul avut asupra animalelor. Timp de cateva luni, au fost folositi soareci de laborator, supusi la un regim alimentar sarac in vitamina D. Observatiile le-au permis oamenilor de stiinta sa demonstreze ca deficitul de vitamina D ar putea cauza leziuni cerebrale, alterand in special functiile cognitive (invatarea, memoria).

Recomandari pentru evitarea riscurilor

Ca in orice lucru, excesul dauneaza, iar pentru a ne proteja de actiunea nociva a radiatiilor UV, este nevoie de moderatie. Cu doar 20 de minute de expunere directa, in fiecare zi, in intervalul orar considerat sigur, putem beneficia din plin de insusirile terapeutice ale soarelui.

Vom exclude bucata de timp cuprinsa intre ora 11 dimineata si ora 15 dupa-amiaza (potrivit unor pareri, perioada cu un nivel ridicat de risc se poate prelungi si dupa orele 16-17). Iar daca ramanem mai mult de 20 de minute, lotiunile de protectie solara nu mai reprezinta o optiune, ci devin obligatorii.

Dar indiferent de recomandari, timpul de expunere se poate modifica. Unele persoane sunt mai sensibile, iar altele pot prezenta leziuni cutanate. Fototipurile deschise la culoare au tendinta sa se arda mai repede decat cele cu tenul mai inchis, motiv pentru care trebuie sa foloseasca un filtru de protectie superior (minim 30).

Sa nu uitam ca radiatiile UV patrund si prin apa sau prin ”panza” de nori, asa ca trebuie sa adoptam o protectie corespunzatoare de fiecare data cand din variate motive, ne petrecem timpul in aer liber. Si pentru ca razele nocive nu ”ocolesc” nici ochii, pentru a-i feri, vom avea nevoie de ochelari de soare dotati cu filtre.

Contrar mesajelor negative cu care am fost ”bombardati” de vreo 20-30 de ani incoace si care treptat, ne-au determinat sa ne indepartam de soare, ii simtim tot mai mult lipsa. In realitate, beneficiile depasesc cu mult posibilele riscuri de a ne imbolnavi de melanom. Prin urmare, raspunsul la intrebarea ”daunator sau de-ajutor?” este unul singur. Lumina solara ne aduce multiple avantaje, pe care din pacate, adeseori le neglijam.

Surse:

http://www.huffingtonpost.com/2014/06/16/health-benefits-of-sun_n_5447743.html,

http://www.care2.com/greenliving/7-little-known-benefits-of-sunlight.html,

http://www.healthline.com/health/depression/benefits-sunlight#1,

http://www.medicaldaily.com/sun-exposure-vitamin-d-and-other-health-benefits-sunlight-246487,

http://www.lifehack.org/articles/lifestyle/10-amazing-health-benefits-sun-exposure.html.