0728001177 [email protected]

De ce suntem stresati si de ce este bine sa nu ramanem indiferenti?

Stresul, nervozitatea sau anxietatea au devenit cuvinte foarte utilizate in vocabularul curent al oricui. Astfel de stari pot reprezenta o posibila reactie prin care organismul actioneaza in fata situatiilor din viata de zi cu zi, vazute drept o ”amenintare”.

Pana si cei mici (se stie cat de bine acestia imita reactiile parintilor) obisnuiesc sa spuna adeseori ”Lasa-ma in pace, nu ma mai stresa!”. Dar se simt oare cu adevarat stresati sau doar noi, adultii ne putem ”mandri” cu aceasta ”capacitate” emotionala?

Ca urmare a studiilor recente, circa 3 sferturi dintre locuitorii tarii noastre recunosc ca sunt stresati, in special la serviciu. Majoritatea, adica 80 % dintre ”stresati” manifesta in timpul rutinei zilnice, simptome ce insotesc situatiile tensionante, iar dintre acestia, 65 % au probleme cu somnul.

Care sunt cei mai comuni factori cauzatori de stres?

La origini, cauzele stresului difera de la o persoana la alta. Desi majoritatea oamenilor se declara stresati tocmai din cauza locului de munca, o alta categorie trece prin chinurile anxietatii si prin stari de neliniste profunda datorita problemelor familiare legate de sanatatea copiilor sau a persoanelor dragi.

Iata cateva dintre cele mai frecvente cauze ale stresului:

1. Locul de munca

Se pare ca primul ”vinovat” de stresul cotidian il constituie locul in care profesam. Iar sefii se pricep de minune sa ne faca viata un calvar, ca si cum am fi obligati sa-i suportam fara nicio obiectie. De asemeni, ocuparea unor pozitii ”cu responsabilitate” sau orarul aglomerat ne creeaza stari tensionante, aproape imposibil de gestionat.

2. Problemele financiare

Nici situatia financiara potrivnica nu ne scuteste de gandurile pesimiste, de insomnii si in general de stres. Persoanele care-si duc traiul in saracie sau in cel mai bun caz la limita de subzistenta, cele inglodate in datorii ori cei care au declarat falimentul experimenteaza cel mai intens situatiile stresante si traiesc momente pline de neliniste.

3. Traumele din copilarie

Pentru altii, sursa stresului trebuie cautata in trecut, in vremurile copilariei. Evenimentele traumatizante prin care trecem in primii ani de viata, ne pot marca si in perioada traita ca adulti. Alcoolismul parintilor, abuzurile suferite la scoala sau in familie sunt doar cateva dintre principalii factori ce pot cauza un stres fizic si emotional ce dureaza pentru toata viata.

4. Divortul sau problemele conjugale

Femeile si barbatii sunt in egala masura stresati datorita problemelor continue ce-si fac loc in viata conjugala, umbrind relatiile armonioase dintre parteneri. Insa cand este vorba de divort, intensitatea stresului poate creste pana la transformarea sa in depresie sau diverse maladii psihosomatice (ce afecteaza corpul, mintea si sufletul).

5. Sarcina

Femeile aflate ”in dulce asteptare”, din cauza modificarilor nivelurilor hormonale ori a sarcinilor neplanificate, se pot simti si manifesta in viata cotidiana iritate, morocanoase, deprese, chiar fara motive justificate. Nu trebuie uitat ca toate starile mamei, bune sau rele, se transmit fatului si-i pot influenta negativ dezvoltarea intrauterina.

Care sunt consecintele stresului in viata de zi cu zi?

Daca nu reusim sa ne controlam starile de neliniste si nervozitatea excesiva, riscul este ca acestea sa declanseze o serie de efecte colaterale, chiar mai grave decat factorii ce le-au provocat.

Cum arata semnalele de alarma ce ne atentioneaza ca ne aflam sub incidenta factorilor stresanti si ca trebuie sa facem ceva inainte sa ne lasam coplesiti in mod ireversibil?

  1. Carente de memorie

Potrivit studiilor, stresul cronic expune o anumita zona a creierului (cea responsabila de controlarea memoriei), la niveluri excesive de cortizol (hormonul stresului). Un astfel de fenomen poate frana capacitatea creierului de a-si aminti informatiile de data recenta. Este ca si cum stresat fiind, creierul, nevoit sa lucreze din ce in ce mai mult, la un moment dat isi ia o pauza si intra in ”greva”.

  1. Oboseala fizica

Stresul oboseste nu doar mintea, ci si corpul. In prima parte a zilei ne simtim fara energie si doar cu greu ne ridicam din pat fara o ceasca buna de cafea. Apoi, pe tot parcursul zilei cautam ajutorul cafeinei pentru a ramane treji si a ne duce la bun sfarsit activitatile cotidiene. Insa de la o zi la alta ne simtim tot mai extenuati, iar somnul pare sa nu ne mai revigoreze. Totul se datoreaza faptului ca stresul duce la modificari ale bioritmului, iar calitatea somnului scade.

  1. Tensiuni musculare

Stresul are consecinte negative asupra starii generale de bine. Daca initial poate afecta doar musculatura voluntara, odata ce anxietatea si nervozitatea se agraveaza, contractiile musculare nu mai sunt constiente. Acestea se cronicizeaza, ajungand sa ”atace” musculatura involuntara. Astfel, nemaiavand energie pentru a se intinde, muschii raman contractati si provoaca aparitia unor simptome precum durerile si rigiditatea musculara sau ticurile nervoase.

  1. Slabirea sistemului imunitar

Emotiile negative, mai ales cele asociate cu stresul, alterand microflora bacteriana, slabesc sistemul imunitar si lasa drum liber agentilor patogeni. Cand suntem stresati, populatia de bacterii ”bune” localizate in intestin, se micsoreaza in mod dramatic. In acest mod, barierele de protectie ale sistemului imunitar isi pierd din forta si din moment ce nu mai pot reactiona cu promptitudine in fata infectiilor, ne imbolnavim.

  1. Tulburari digestive

Tulburarile digestive, de cele mai multe ori, insotesc o anumita carenta in functionarea aparatului gastrointestinal. Dar greata, diareea sau colitele (colonul iritabil) aparute din senin, fara sa fie asociate cu o anumita patologie, se pot numara printre primele semnale ale starii de stres. Iar daca simptomele se manifesta frecvent, exista sansa sa ne aflam sub influenta unui adevarat sindrom legat de oboseala psihofizica.

  1. Sangerari nazale

Hemoragia nazala (epistaxis) poate fi cauzata de iritatia locala sau de traumele faciale. Insa si stresul se afla printre factorii cauzatori, de prea multe ori ignorati si neglijati. Anxietatea si nervozitatea intensa, depresiile si alte stari emotionale neluate in seama, au sansa sa duca la diverse manifestari fizice, ca de exemplu sangerarile nazale. Explicatia sta in fluctuatiile de tensiune datorate stresului.

  1. Rarefierea podoabei capilare

Caderea parului (alopecia) poate reprezenta o consecinta a maladiilor dermatologice (alopecie seboreica) ce afecteaza scalpul si radacina firului de par sau a factorilor ereditari (alopecia androgenica), ce ”ataca” independent de starea de spirit. Insa intre principalele cauze responsabile, este inclus si stresul, pierderea podoabei capilare putandu-se manifesta simultan cu starile de anxietate si nervozitate.

  1. Absenta fluxului menstrual

Absenta ciclului menstrual (amenoreea) poate fi cauzata de malformatiile aparatului genital, dar si de un stres intens. In acest ultim caz se vorbeste despre amenoreea secundara hipotalamica (hipotalamusul este acea parte a creierului unde ajung semnalele emotive, responsabile de intreruperea secretiei de gonadotropine), un fel de contraceptie naturala pusa in aplicare de organism in situatii stresante. In imprejurari similare, resursele energetice sunt orientate catre supravietuire si nu catre reproducerea speciei.

  1. Probleme sexuale

Stresul are un impact negativ asupra intregului echilibru psihofizic si ne influenteaza nu doar vata cotidiana, ci si pe cea sexuala. Cand vine vorba despre viata intima, mintea poate juca rolul de antagonist ce se opune cu indarjire stimulilor fizici. S-a demonstrat ca situatiile de stres intens influenteaza libidoul masculin si feminin. In cazul barbatilor impiedica mentinerea erectiei, iar in cazul femeilor, reduce lubrifierea vaginala.

      10. Transpiratie excesiva

Hipersecretia glandelor sudoripare (hiperhidroza) este un fenomen destul de neplacut si jenant pentru oricine. Daca vina nu este atribuita temperaturii ambientale (transpiram din cauza caldurii), primul responsabil este sistemul nervos autonom (cel care controleaza functiile vitale ale corpului), care prin intermediul sistemului nervos simpatic (cel care intervine in caz de pericol) produce o cantitate de sudoare in exces.

      11. Afectiuni dermatologice

Psoriazisul, eczemele, dermatitele, eritemele (inrosirea pielii) si alte manifestari dermatologice constituie o alta categorie de consecinte datorate conditiilor de stres. Cand ajungem sa fim ”loviti” de stres, in corp se declanseaza numeroase reactii in lant, vizibile si pe piele. Incepand de la hipotalamus, care este si zona cea mai activa a creierului, stresul, depresia, anxietatea provoaca la nivel cutanat, un raspuns inflamatoriu.

Nervozitatea, iritabilitatea si stresul in general sunt factori pe care nu trebuie sa-i privim cu indiferenta daca ne dorim sa ne mentinem starea de sanatate. Problemele neprevazute aparute in viata si preocuparile zilnice ne influenteaza mintea in maniera dramatica. Insa din pacate, nu intotdeauna realizam gravitatea consecintelor.

Pentru combaterea stresului putem apela la variate remedii:

  • Activitate fizica regulata;
  • Exercitii de relaxare fizica si psihica;
  • Sedinte de masaj relaxante;
  • Sedinte de psihoterapie;
  • Diverse activitati relaxante (citit, pescuit, dans, etc.);
  • Tratamente naturiste cu suplimente alimentare;
  • Alimentatie antistres.

In vitrina magazinului naturist Vitaplus, putem beneficia de suplimente alimentare pentru depresie, stres, anxietate, cu principii active naturale ce sporesc confortul emotional si starea de bine.