0728001177 [email protected]

Sezonul estival si caldura sufocanta duc la schimbarea obiceiurilor alimentare. Odata cu cresterea temperaturilor, este normal ca mesele si gustarile sa difere de cele din timpul iernii, cand ne putem orienta spre mancaruri ceva mai elaborate, nu neaparat ”light”. Si nu este vorba doar despre o chestiune de dieta pentru a ne recupera forma fizica.

In timpul lunilor de vara, regimul alimentar trebuie sa fie compatibil cu exigentele organismului. Din cauza excesului de caldura si de umiditate, suprafata corpului se incinge si doar transpirand reuseste sa combata temperaturile ridicate ale ambientului, la care se vede nevoit sa faca fata. Acesta este un motiv in plus sa crestem aportul de:

  • Apa (In proportie de aproape 100 %, transpiratia contine apa, restul il reprezinta sarurile minerale);
  • Saruri minerale (Desi sunt prezente in cantitati mici, sudoarea contine minerale, in special clor, sodiu si potasiu);
  • Legume si fructe de sezon (Fructele si legumele de sezon furnizeaza necesarul de vitamine si minerale, dar si o parte din necesarul de apa);
  • Alimente sanatoase si usor de digerat (Digestia alimentelor ”light” nu afecteaza fluxul sanguin, necesar pentru disiparea caldurii corpului).

Concret, ce este indicat sa consumam in cele mai calde luni din an?

Iata o lista ce are ca ”protagoniste” doar cateva dintre bunatatile carora cu greu le rezistam (ordinea este aleatorie):

  1. Pepene verde

Pepenele verde este bogat in apa (peste 90 %), vitamine (A, C, grupul de B-uri) si minerale (potasiu, fier, fosfor, calciu, sodiu), iar prin continutul de licopen, devine o sursa anticancer chiar mai buna decat rosiile.

  1. Pepene galben

Gustos si suculent, pepenele galben este un alt fruct ”de top” al verii, bogat in apa, saruri minerale si vitamine. Imbunatateste circulatia, este diuretic, reconfortant si depurativ, fiind indicat sa-l consumam daca avem probleme cu constipatia.

  1. Caise

Caisele se numara si ele printre fructele ”light” ce nu ingreuneaza digestia (au circa 28 calorii / 100 grame) si ne ajuta sa luptam impotriva problemelor de retentie hidrica. Sunt ideale cand apare necesitatea sa facem plinul de vitamine (A, C) si minerale (potasiu).

  1. Porumb

Porumbul dulce, proaspat, sarac in calorii, are un continut ridicat de fibre si antioxidanti precum luteina si zeaxantina. Cei doi antioxidanti actioneaza ca un fel de ochelari de soare, filtrand o parte dintre radiatiile UV periculoase pentru ochi.

  1. Rosii

Prin prezenta licopenului (un potent antioxidant care contracareaza mecanismul de imbatranire celulara, responsabil si de culoarea tipica), rosiile reprezinta un optim aliat al pielii, pe care o protejeaza de radicalii liberi si de actiunea razelor nocive UVA si UVB.

  1. Dovlecei

Avand abia 13 calorii / 100 grame si foarte putine grasimi, nu avem cum sa uitam de dovlecei. Sunt plini de vitamine (A, C), saruri minerale, iar la fel ca pepenele verde, contin peste 90 % apa, fiind perfecti pentru detoxifierea si hidratarea organismului.

  1. Castraveti

Bogati in apa, la fel ca restul reprezentantelor din familia cucurbitacee, castravetii reprezinta un alt ”must” al verii. Excelenti furnizori de vitamine si minerale (iod, potasiu, fier, fosfor, calciu, mangan), au proprietati descongestionante si hidratante.

  1. Inghetata

Una dintre mese / gustari poate fi inlocuita cu o inghetata revigoranta pe baza de fructe. O posibilitate ar fi inghetata de casa, lipsita de conservanti si diversi aditivi nu tocmai ”prietenosi” cu sanatatea organismului.

  1. Ceaiuri

Chiar daca afara termometrele aproape ca o iau razna, este indicat sa bem cat mai multe ceaiuri de plante (au zero calorii). Caldute sau reci, ne vor feri de tulburarile sezonului, vor contribui la rehidratarea corpului si ne vor racori in zilele toride.

 

Surse:

http://www.health.com/health/gallery/0,,20713809,00.html,

http://www.eatingwell.com/nutrition_health/nutrition_news_information/8_healthy_summer_foods_to_add_to_your_diet,

http://www.diabeticlivingonline.com/food-to-eat/nutrition/top-10-foods-you-should-eat-summer?page=1